چگونه از تابع PMT در اکسل استفاده کنیم؟

PMT، تابعی از بخش توابع موجود در دسته توابع مالی است؛ که میزان پرداخت دوره‌ای وام را محاسبه می‌نماید.

شما می‌توانید؛ با استفاده از آرگومان‌های این تابع، مبلغ ماهیانه وام خود را محاسبه نمایید

هدف: محاسبه دوره‌های پرداخت وام

مقدار برگشتی (خروجی): پرداخت وام به صورت داده عددی

*************************************************************

فرمول: (Syntax): =PMT (rate, nper, pv, [fv], [type])

Rate: نرخ بهره وام

Nper: تعداد کل دوره‌های پرداخت‌های وام

Pv: ارزش فعلی یا ارزش کل کلیه پرداخت‌های وام تا الان (همون مبلغی که الان از بانک میگیریم)

Fv: [اختیاری] ارزش آینده یا مانده نقدی شما پس از انجام آخرین پرداخت که مورد نظر شماست. پیش‌فرض 0 (صفر) است.

Type: [اختیاری] وقتی موعد پرداخت می‌شود: 0 = پایان دوره و 1 = شروع دوره. پیش فرض 0 است.

 

در شکل زیر آرگومان‌های تابع رو در پنجره فرمول‌نویسی می‌نویسیم:

آرگومان‌های پررنگ اجباری، و آرگومان‌های کم‌رنگ با توجه به نوع مساله اختیاری هستند 

نکته 1:

از تابع PMT می‌توان برای تعیین میزان پرداخت‌‌های آینده وام، با فرض پرداخت‌های ثابت و نرخ بهره ثابت استفاده کرد. به عنوان مثال: اگر شما در مدت 24 ماهه 10،000 دلار وام با نرخ سود 8 درصد در سال بگیرید، PMT می‌تواند به شما بگوید؛ پرداخت‌های ماهانه شما چقدر است؛ و هر ماه مبلغ اصل و سودی که پرداخت می‌کنید چقدر است.

نکته 2:

  • مبلغ پرداخت شده توسط PMT شامل اصل و سود (اصل و فرع) است؛ اما شامل مالیات ، پرداخت ذخیره یا هزینه نیست.
  • مطمئن باشید؛ که واحدهای نرخ و nper در محاسبات شما با واقعیت مطابقت دارد. اگر در بازپرداخت ماهانه‌ی وام سه ساله با نرخ سود سالانه 12 درصد پرداخت می‌کنید، از نرخ 12٪ تقسیم بر 12 ماه برای نرخ، 36 = 3 * 12 برای nper استفاده کنید (چون دوره های پرداخت شما ماهانه است). برای پرداخت سالانه وام، در همین مورد، از نرخ 12 درصد و از عدد 3 (سال) برای nper استفاده کنید (چون دوره‌های پرداخت شما سالانه است). در واقع باید همان تناسب بین آرگومان‌ها رعایت گردد.

مثال:

فرض کنید شما قراره وامی به مبلغ ده میلیون تومان بگیرین، بانک به شما میگه سود سالانه این وام 18 درصد هست، دوره بازپرداخت این وام 3 ساله هست، و بانک از شما می‌خواهد؛ که باز پرداخت وام را ماهانه پرداخت کنین؛ حالا اگر بخوایین مبلغ اقساط ماهانه رو با تابع PMT  حساب کنین؛ چطور باید این کار رو انجام بدین؟

خب حالا برای اینکه مبلغ اقساط ماهیانه که را محاسبه نماییم؛ باید بدین صورت عمل کنیم:

اولین ورودی تابع نرخ (Rate) می‌باشد؛ برای اینکه می‌خواهیم اقساط ماهانه را محاسبه کنیم، نرخ بهره 18 درصد سالانه را بر 12 تقسیم می‌نماییم. دومین ورودی تابع دوره بازپرداخت وام (Nper) می‌باشد؛ که در مثال ما 3 ساله می‌باشد. چون می‌خواهیم بر حسب ماه بازپرداخت را محاسبه نماییم، 3 را در 12 ضرب می‌کنیم؛ که می‌شود 36 ماه. سومین ورودی اجباری تابع، مقدار ارزش فعلی وام (PV) است؛ که ده میلیون می‌باشد. این مبلغ را نیز بدون تغییر در تابع وارد می‌نماییم. دو آرگومان باقی‌مانده در این مساله اختیاری است؛ که کاری با آنها نداریم، خود تابع مقدار پیش‌فرض برای آنها در نظر می‌گیرد. حال خروجی تابع می‌شود  361,524 تومان که عدد منفی نشان‌دهنده پرداخت است. در واقع اگر ما این وام را دریافت نماییم؛ باید ماهانه361,524 تومان قسط پرداخت کنیم.

همانطور که در جدول مشاهده می‌نماییم؛ اگر این مقدار را 36 ضرب نماییم؛ میشود  13,014,862 تومان، یعنی مبلغ پولی است؛ که باید به بانک برگردانیم، این همان اصل و سود پولی است که باید به بانک پرداخت نماییم.

این مبلغ را از ده میلیون تومان کم می‌نماییم؛ می‌شود  3,014,862 تومان، یعنی سودی است؛ که در این مدت باید به بانک پرداخت نماییم. این مقادیر در شکل زیر با انجام محاسبات کاملا مشهود است.

با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست