دوازده نکته که حرفه ای ها در اکسل می دانند

نکته شماره 9: حل مشکلات با جستجوی هدفمند

“What if Analysis” در تب ابزار داده قرار دارد. در زیر راه‌های مختلفی برای توصیف کاربردهای جستجوی هدفمند ذکر شده است: 

  1. هنگامی که شما نتیجه نهایی را می‌دانید؛ اما نمی‌دانید برای رسیدن به نتیجه نهایی، چه ورودی باید داشته باشید.
  2. فرایند آزمایش و خطا را خودکار می‌کند. همانند سرعت حدس زدن است. برای موقعیت‌هایی که می‌خواهید سریع، پاسخ سوالتان را دهید مفید است.
  3. استفاده از جستجوی هدفمند به جای فرمول میتواند؛ سریع‌تر از تنظیم نمودن آن باشد.
  4. با جستجوی هدفمند، شما نیازی به تغییر فرمول‌های خود یا تبدیل یک فیلد فرمول به یک قسمت ورودی ندارید.

بیایید با یک مثال ساده پیش برویم. گردش مالی فعلی شما به شرح زیر است:

شما می‌خواهید بدانید برای رسیدن به هدف گردش مالی 350 واحد برای فروش به چه تعداد واحد نیاز دارید. در این حالت اگر از Goal Seek  استفاده کنید، راحت به جواب می‌رسید؛ تا از حدس زدن فیلدهای واحد فروخته شده جلوگیری کنید.

  1. از Data / What-If-Analysis / گزینه Goal Seek را انتخاب کنید.
  1. برای Set cell گزینه B3 (جایی که فرمول نوشته‌اید) را انتخاب کنید – که در واقع حاوی یک فرمول است. فیلد To value: باید 350 (هدف شما) باشد، و By changing cell: باید B1 (متغیری که میخواهید تغییر نماید)باشد – یعنی متغیری که به سوال شما پاسخ می‌دهد.
  1. تمام همین است! جستجوی هدفمند، نزدیکترین پاسخ را برای شما می‌یابد. این کار را بدون بازنویسی یا تغییر هر یک از فرمول‌های شما انجام می‌دهد؛ سپس می‌توانید نتیجه خود را با گرد کردن به سمت بالا (round up) یا گرد کردن به سمت پایین (round down) به عدد صحیح تبدیل نمایید.

این یک مثال ساده از جستجوی هدفمند بود. همچنین می‌توانید؛ از فرمول‌های پیچیده‌تر و روابط غیرمستقیم استفاده کنید. متغیری که می‌خواهید پاسخ آن را بیابید؛ لازم نیست مستقیماً وارد فرمول نتایج شود.

می‌تواند به طور غیرمستقیم بخشی از آن باشد؛ به این معنی که می‌تواند در فرمول‌های دیگری جریان یابد که در عوض فرمول نهایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به این مثال: نگاهی بیندازید: واحدهای فروخته شده برای محاسبه گردش مالی استفاده می‌شود؛ که برای محاسبه گردش مالی سالانه استفاده می‌شود؛ و سپس برای محاسبه سرمایه در گردش استفاده می‌شود. اگر به جای 10 درصد سرمایه به 12 درصد فعلی بخواهید؛ به سرعت می‌فهمید؛ که واحدهای فروخته شده شما چه باید باشد. Goal Seek می‌تواند؛ خیلی سریعتر از حدس زدن باشد.

جستجوی هدفمند یک ویژگی عالی است؛ که باید در هنگام پاسخ دادن به این نوع سؤالات در نظر داشته باشید. به خاطر داشته باشید؛ که فقط می‌توانید یک متغیر را تغییر دهید تا بر نتیجه مورد نظر تأثیر بگذارد.

برای اینکه بتوانید چندین متغیر را با محدودیت‌های پیچیده‌تر تغییر دهید؛ می‌توانید از Solver استفاده کنید. Solver بخشی از لایه Data است؛ اما ابتدا باید در بخش گزینه‌های Excel / Add-Ins فعال شود.

با ما همراه باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست